Öngyilkos küldetésnek bizonyult az első harci tengeralattjáró bevetése az amerikai polgárháborúban
2022. február 17. 15:11 Múlt-kor
A tengeri hadviselés létrejötte óta feltalálók és mérnökök tucatjai gondolkodtak azon, hogy miképpen lehetne a vízfelszínen úszó hajókat eredményesen megtámadni és elsüllyeszteni. A technológiai fejlődés végül a 19. században hozta el annak reális lehetőségét, hogy a háborút kiterjesszék a tenger alatti világra is. Az első sikeres bevetést, amely elsüllyesztette a célpontot, az amerikai polgárháborúban a Konföderáció szolgálatában álló Hunley végezte el. A támadásban megsérült és elsüllyedt tengeralattjárót 2000-ben emelték ki és újították fel.
Korábban
A víz alatti kezdetek
Az első olyan eset, amikor dokumentáltan kipróbáltak egy tengeralattjárót, 1620-ból származik, amikor is egy Cornelius Drebbel nevű holland, aki eredetileg rézmetsző és festő volt, I. Jakab angol király és néhány ezer londoni szeme láttára tartott egy kis bemutatót.
A Wiliam Bounre tervei alapján általa elkészített jármű egy bőrbevonatú, favázas, víz alatti csónakra emlékeztetett, amellyel három óráig volt képes a víz alatt utazni, és elmenni a Westminstertől egészen Greenwichig, majd vissza.
A négy-öt méteres mélységben közlekedni képes eszközt azonban hiába próbálta ki maga a király is, a Royal Navy nem látott benne fantáziát.
A következő működőképes találmány David Bushnell nevéhez fűződik. A Turtle (Teknős) nevű tengeralattjáróját az amerikai függetlenségi háborúban a britek ellen vetették be. George Washington kétségei ellenére támogatásáról biztosította a tervet. A hajó inkább emlékeztetett egy méretes hordóra, és mindössze egyetlen fős személyzete volt, amely kézzel forgatható hajtócsavarral biztosíthatta az előrehaladást.
Ezra Lee őrmester vállalta a küldetést, hogy elhelyezzen egy robbanótöltetet a brit flotta zászlóshajóján, a HMS Eagle-ön. Az akcióra 1776 szeptemberében került sor, amely az első tengeralattjáróval végrehajtott harci bevetés volt a történelem során.
Ennek ellenére nem ért el sikert, mivel az Eagle-t rézlemezekkel borították, és Lee nem tudta a robbanótöltetet a kézifúróhoz hasonlatos eszközzel a hajótesthez erősíteni.
A neves feltaláló, Robert Fulton is tervezett egy tengeralattjárót, amely 6,48 méter hosszú volt. 1800-ban alkalma nyílt kipróbálni a Szajnában, majd a rá következő évben Le Havre kikötőjében is. Pechére akkor, amikor maga Napóleon érdeklődött a találmánya iránt, a Nautilus elkezdett szivárogni, és ezért szétbontotta. A császár sarlatánnak és csalónak minősítette Fultont.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
9. Demográfiai változások Magyarországon 1945-től
II. Népesség, település, életmód
- Propagandakampánnyal sem tudtak sok magyarországi szlovákot rávenni a Csehszlovákiába költözésre 1946-ban
- Hiába tiltakoztak sokan, több tízezer magyarországi németet telepítettek ki a kollektív bűnösség elve alapján
- Szinte bárki felkerülhetett a kitelepítendők listájára Rákosi alatt
- Magyarok is települtek át „szlovákként” Csehszlovákiába a lakosságcsere keretében
- Megérdemelték a kitelepítést a németek?
- Elhibázott gazdaságpolitika és a túlzott fényűzés vezetett az iráni sah bukásához 16:05
- Apokalipszisnek gondolták, pedig csak az erdőtűz füstje miatt borult sötétségbe New England ege 15:05
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja 09:50
- Boleyn Anna sem tudott fiút adni a királynak, és ez pecsételte meg sorsát 09:06
- Szerelmes volt egy gyáros lányába, találmánya receptjét ezért csak potom pénzért adta el Irinyi János tegnap
- Semmiségnek vélte sebét a meglőtt Habsburg trónörökös, Ferenc Ferdinánd tegnap
- Politikai ellenfele volt az amerikaiak ellen harcoló nicaraguai Robin Hood gyilkosa tegnap
- Ingyen sör osztogatása miatt alakult ki tragédia II. Miklós koronázásán tegnap